loading...

اینترنت بلاگ

بازدید : 12
پنجشنبه 24 آذر 1401 زمان : 9:53

کاشت نهال انجير

درخت انجير از جمله زيباترين و خارق العاده ترين درختان ميوه به شمار مي رود که شما مي توانيد علاوه بر برداشت انجير هاي خوشمزه و پر خاصيت از آن، به عنوان درخت زينتي در حياط خانه تان به کاشت و پرورش آن اقدام کنيد. اگر شما نيز در فکرتان خريد نهال ميوه و کاشت آن را مي پرورانيد و دوست داريد کم و کاستي از جانب شما براي توليد محصول با کيفيت و زياد صورت نگيرد، جهت آگاهي کامل از کاشت نهال انجير، شرايط کاشت نهال و زمان کاشت و… تا انتهاي مقاله با ما همراه باشيد.

ارتفاع درخت انجير از ? تا ?? متر متغيير مي باشد و بستگي به شرايط محيط کاشت آن دارد؛ تا کنون ??? گونه از انجير شناسايي شده و ميوه هاي رسيده از درخت در رنگ هاي سبز، زرد، بنفش و قهوه اي چيده مي شوند و به صورت ميوه يا بعدا پس از گذراندن مراحل خشک کردن به شکل خشکبار و با طعم هاي بي نظير مورد استفاده قرار مي گيرند.

برگ هاي درخت انجير پهن و منشعب بوده و شيرابه شيري رنگ با مزه تند و سوزان از آن در جريان است. اکنون در ادامه مطالب به نکات لازم در کاشت نهال انجير توجه شما را جلب مي کنم.

براي تکثير درخت انجير روش هاي مختلفي وجود دارد. اين روش ها در دو گروه تکثير جنسي و غير جنسي قرار ميگيرند. تکثير جنسي، زماني مورد استفاده قرار ميگيرد، که شما دانه هاي درشتي از ميوه انجير به دست آورده باشيد. به گونه اي که اين دانه ها زير دندان شما مشخص باشند. تکثير غيرجنسي هم به روش هاي مختلفي مانند پيوند، خواباندن شاخه، پاجوش و قلمه زدن تقسيم مي گردد. رايج ترين روش براي تکثير درخت انجير قلمه زدن است.

https://alphanahal.ir/fig-seedling/

انواع روش کاشت درخت انجير:

به‌صورت کلي، دو روش براي تکثير و کاشت درخت انجير، وجود دارد:

روش جنسي

روش غيرجنسي

از روش جنسي زماني مي‌توانيد استفاده کنيد که دانه‌هاي داخل ميوه به حدي بزرگ باشند که زير دندان مشخص شوند. در اين صورت مي‌توانيد با کاشت دانه‌ها، اقدام به کاشت و پرورش Fig tree، نماييد. روش غيرجنسي نيز به سه روش پيوند، خواباندن شانه، پاجوش و قلمه زدن انجام مي‌شود. در ادامه اين روش‌ها را بررسي مي‌کنيم.

کاشت درخت انجير به روش قلمه زدن:

قلمه زدن به دو روش مستقيم و کاشت نهال خزانه‌اي انجام مي‌شود. در روش مستقيم، شما بايد حفره‌اي به عمق يک و نيم متر و پهناي هفتاد سانتي‌متر ايجاد کرده و قلمه را در آن بکاريد. دقت کنيد که قلمه انتخاب شده بايد ضخامتي حدود سه سانتي‌متر داشته باشد و قد آن نيز حدوداً هفتاد سانتي‌متر باشد. حفره‌هايي که براي کاشت ايجاد مي‌کنيد بايد حدوداً ?0 متر از يکديگر فاصله داشته باشند تا مانع رشد يکديگر نشوند.

در روش قلمه زدن خزانه‌اي، قلمه‌هاي ?0 الي ?0 سانتي‌متري از درختان ? تا ? ساله جدا شده و به همان روش قلمه مستقيم کاشته مي‌شوند. حدود يک‌سال بعد، بهترين نهال‌ها را انتخاب کرده و آن‌ها را به مکان اصلي منتقل کنيد.

در نحوه کاشت مستقيم قلمه، ابتدا چاله هايي به عمق ? تا ?. ? متر و طول و عرض حدود ?? سانتيمتر تا يک متر حفره شده و در اسفند ماه تا ابتداي فروردين ماه، قلمه هاي ? يا ? ساله و يا مسن تر که ?? تا ?? سانتيمتر طول و ? تا ? سانتيمتر قطر دارند، تهيه شده و کاشته مي شوند. مسافت ها بين چاله ها بسته به قدرت نهايي درختان حاصله از ? تا ?? متر متغيير است.

کاشت نهال انجير با روش پاجوش:

اين روش کاشت درخت انجير؛ در زمستان بهتر جواب مي‌دهد. پس از رسيدن زمان مناسب، پاجوش‌ها را در حفره‌هايي که از قبل آماده کرده‌ايد بکاريد. براي کاشت بايد يک حفره دو متري ايجاد کرده، سپس يک و نيم متر از آن را با خاک پر کرده و شاخه را در آن بکاريد. اين کار به نهال انجير، کمک مي‌کند تا به‌سادگي ريشه‌هاي خود را در خاک ساکن کند.

درخت انجير معمولا زياد پاجوش مي‌دهند، بنابراين ميتوان از آنها در ازدياد درخت استفاده کرد. پاجوش‌ها را در بهمن و يا اسفند ماه در گودال‌هاي حفر شده قرار مي دهند، و اطراف آن را خاک مي‌ريزند. در اين روش تعدادي از شاخه‌ها را حذف کرده و فقط ? تا ? شاخه باقي مي‌گذارند. در مناطقي که کشت انجير به صورت آبي مي‌باشد، ابتدا گودالي به عمق ? متر حفر کرده و ?.? متر آن را با خاک پر مي‌کنند. سپس گودال را آب داده و نهال را داخل آن ميکارند.

خوب است بدانيد، ازدياد به‌وسيله قلمه به دليل مقاومت بهتر گياه حاصله در مقابل سرما، نسبت به پاجوش برتري دارد.

کاشت درخت انجير به روش خواباندن شاخه:

اين روش، شبيه به پاجوش است با اين تفاوت که شاخه از درخت جدا نمي‌شود و به همان شکل، خم شده و به زير خاک هدايت مي‌شود. با گذشت زمان، شاخه ريشه مي‌دهد و تبديل به درخت جديدي مي‌شود.

قلمه زدن درخت انجير چگونه صورت مي‌پذيرد؟

قبل از آموزش قلمه زدن درختان انجير، لازم است که با قوانين انتخاب قلمه آشنا باشيد:

  • درخت مادري که انتخاب مي‌کنيد بايد سالم، قوي و پربار باشد.
  • سرشاخه‌هاي 2 تا 3 ساله درخت را براي قلمه زدن انتخاب کنيد.
  • طول قلمه‌ها بايد حدود ?0 سانتي‌متر باشد.
  • قطر قلمه‌ها حداقل يک سانتي‌متر باشد.
  • قلمه‌هاي بخش انتهايي درخت انجير، بهتر از شاخه‌هاي وسطي و بالايي درخت هستند.

براي قلمه زدن و کاشت نهال انجير، شاخه را انتخاب کرده و با اندازه مناسب برش بزنيد. براي برش زدن حتماً از وسيله استفاده کنيد و شاخه را نشکنيد. شاخه‌هاي بريده‌شده را تا بهار سال آينده در دماي 0 تا ? درجه و رطوبت بالا نگهداري کنيد. در اين شرايط قلمه ريشه زده و آماده کاشت مي‌شود. پس از رسيدن بهار، قلمه‌ها را در جاي مناسب بکاريد و به آن رسيدگي کنيد. پس از گذشت يک سال، نهال آماده انتقال به‌جاي اصلي است.

کاشت زمان مناسب نهال انجير

يکي از مهم ترين نکات کاشت نهال آگاهي از زمان مناسب جهت کاشت نهال در دستيابي به رشد موثر آن محسوب مي شود. اوايل اسفند ماه و اولين نيمه فرودين ماه زمان بسيار خوبي است تا نسبت به کاشت نهال اقدام نماييد‌. در اين مواقع از سال نهال در دوره خواب قرار دارد و بارش باران بر عملکرد آن در آينده اثر بسيار مثبتي خواهد گذاشت.

شرايط مناسب کاشت و پرورش درخت انجير

کاشت درخت انجير مختص مناطق گرمسيري است. چون اين درخت در مناطق سرد امکان رشد و باروري چنداني ندارد. به همين خاطر بسياري از افراد پرورش درخت انجير را در محيط داخلي منزل امتحان مي کنند.

کاشت درخت انجير در گلدان امکان شباهت سازي براي رشد را فراهم مي کند. عده اي نيز کشت باغچه اي درخت انجير را ترجيح مي دهند اما در فصل زمستان پوشش مناسبي براي محافظت از سرما ايجاد مي کنند.

درجه حرارت

درخت انجير مخصوص مناطق نيمه گرمسيري بوده و نيازمند زمستان ملايم و تابستان گرم است. اين درخت به همان اندازه که در برابر گرما مقاوم است، در مقابل سرما مخصوصا در دوران جواني حساس ميباشد. بنابراين سرما يک عامل محدود کننده در کاشت اين درخت به حساب مي‌آيد. از لحاظ درجه حرارت، انجير در دماي حدود ?? تا ?? درجه به‌خوبي رشد مي‌کند. هرچند کاشت اين درخت در گستره وسيع‌ دمايي ميسر مي‌باشد، اما بايد بدانيد دماي بالاتر از ?? درجه کيفيت محصول را به طور محسوس کاهش مي‌دهد.

نور مورد نياز درخت انجير :

درخت انجير يک گياه نيمه گرمسيري است و در محيط پرنور کشت مي شود.اين درخت به تابش مستقيم نور خورشيد براي رشد و ثمر دهي نياز دارد.انجير زمستانهاي ملايم همراه با بارندگيهاي پراکنده و تابستانهاي گرم را بيشتر ترجيح مي دهد عليرغم اينکه انجير بومي نواحي نيمه بياباني است، درجه حرارتهاي پايين زمستان، بيشتر از گرماي بالاي تابستان کشت آن را محدود مي سازد، بطوري که درختان انجير گرماي شديد را بدون خسارت جدي به کيفيت ميوه تحمل مي کند.انجير مانند هر گياه خزان دار نيمه گرمسيري که به شرايط خشک آب و هوايي وابسته است تحت شرايط رطوبت نسبي پايين، تابش شديد نور خورشيد، درجه حرارت بالاي تابستانه (?? تا ?? درجه سانتيگراد در ماههاي تير و مرداد) و زمستانهاي ملايم به خوبي رشد مي کند. اگر پرورش درخت انجير را در محيط منزل و در گلدان انجام مي دهيد، اين گلدان را در محل مناسبي براي دريافت تابش روزانه قرار دهيد.

وضعيت بارندگي :

زماني که ?.? سانت از خاک انجير خشک شده باشد، زمان آبياري است. آبياري درخت انجير بايد به طور منظم انجام شود. اين درخت براي رشد به آب کافي نياز دارد. اگر با زرد شدن برگ هاي درخت انجير مواجه شديد، بايد ميزان آب دهي را افزايش دهيد.

اگر اين درختان به شکل ديمي کاشت شده اند، بايد ??? تا ??? ميلي متر بارش را از فصل پاييز تا ابتداي فصل بهار دريافت کنند. رطوبت نسبي کمتر از ??% براي درختان انجير بهتر است. زيرا رطوبت نسبي بالا، شيوع و آلودگي به اکثر بيماريهاي قارچي و نيز شکاف خوردن ميوه که در زمان رسيدن ميوه صورت ميگيرد را تشديد مي کند.

اگر بارندگي کاهش يابد، بهتر است کشت آبي را براي درخت انجير دنبال کنيد. در زمان لقاح درخت نبايد در معرض بارندگي باشد. چون محصول آن به شدت کم مي شود. ميوه انجير در بارندگي هاي کم و هواي خشک به شکل دم کوتاه و کوچک مي شود اما در هواي مرطوب به شکل بزرگ و دراز رويت مي گردد. اگر در محيط منزل اقدام به آبياري گلدان انجير مي کنيد، در هر بار آبياري ?.? ليتر براي آن در نظر بگيريد.

باد :

وزش باد يا بارندگي در طول انجام عمل بار دهي ممکن است با ايجاد اختلال در پرواز طبيعي زنبور انجير (Blostophaga) در انجام فعاليت گرده افشاني و تشکيل ميوه، وقفه و ممانعت ايجاد کند. با وجود اين، وزش نسيم ملايم در هنگام خشک شدن ميوه مناسب است. زيرا به رسيدن مطلوب ميوه ها کمک مي کند.

نياز سرمايي درخت انجير :

نياز سرمايي درختان انجير براي شکست رکود زمستاني از صفر تا مقدار کم گزارش شده است، سرماي مورد نياز براي شکستن استراحت انجير به قدري کم است که چند هفته هواي خنک براي آن کافي است بطوري که ??? تا ??? ساعت دماي کمتر از ? درجه سانتيگراد نياز سرمايي آن را بر طرف مي سازد.

وضعيت خاک :

خاک مناسب براي کاشت درخت انجير خاکي از شن نرم تا رس سخت را در بر مي گيرد اما در خاک هاي ليموني بهترين رشد و نمو را از خود نشان مي دهد. اين خاک از نظر اسيديته بايد بين ? تا ?.? باشد. مقاومت گياه انجير بالاست و در محيط هايي با خاک خشک و شور نيز کشت مي گردد.

آبياري:

هر چند درخت انجير قادر به رشد و توليد محصول در مناطق کم آب مي باشد اما کم آبي هميشه مانع اصلي بر رشد طبيعي آن به حساب مي آيد و ميزان بازده درخت را کاهش مي دهد؛ لذا آبياري فوري و زياد نهال انجير پس از کاشت به دليل تماس بهتر ريشه با آب و خاک جهت جذب مواد معدني براي شروع سريع تر رشد ضرورت دارد.

شايع‌ترين بيماري و آفات درخت انجير چه است:

پس از کاشت، درخت در بعضي شرايط ممکن است دچار آفت يا بيماري بشود. شايع‌ترين بيماري‌ها و آفات درخت انجير، عبارت‌اند از:

بيماري بلايت

بيماري سياهک

سفيدک سطحي

پوسيدگي طوقه و ريشه

پوسيدگي طوقه و ريشه

شپشک ستاره‌اي

کنه تارتن

مگس

مبارزه با آفات و بيماري هاي درخت انجير

مبارزه با آفات و بيماري‌ها نيز از اقدامات ضروري در کاشت و پرورش درخت انجير مي‌باشد.

مورچه اولين آفتي است که در بحث مراقبت از انجير مطرح مي‌شود. مورچه به دو طريق، به باغات انجير خسارت وارد مي‌کند. اولين مورد در زمان گرده‌افشاني ميباشد، بدين صورت که با شکار حشره پلاستوفاگا (عامل گرده‌افشاني)، باعث پائين آمدن ميزان گرده افشاني و در نهايت ريزش ميوه‌هاي تلقيح نشده مي‌شود.

مورد دوم نيز مربوط به زمان رسيدن و خشک شدن ميوه بوده، که با تغذيه از ميوه‌هاي رسيده و خشک باعث کاهش کيفيت و کميت محصول مي‌شود. مبارزه با مورچه ها، معمولا به روش سنتي و با ريختن سم به دور تنه درخت و لانه مورچه انجام مي‌شود.

از ديگر آفات مهم انجير، شب‌پره هندي، پروانه برگ‌خوار، سوسک شاخک‌بلند، مگس ميوه انجير، مگس سرکه و کته تار عنکبوتي مي‌باشد، که مبارزه با آنها از طريق سموم مختلف امکان‌پذير است.

مهمترين بيماري‌هاي انجير نيز، شامل «شانکر يا خشکيدگي شاخه انجير»، «ترشيدگي ميوه انجير» و بيماري «موزائيک انجير» مي‌باشد.

چند نوع هرس داريم و هرس درخت انجير چگونه انجام مي‌شود؟

زماني که شاخه‌ هاي آسيب‌ ديده و داراي بيماري بر روي درخت ديده مي‌شود، درخت نياز به هرس دارد. گاهي اوقات هرس درخت براي اين انجام مي‌شود که درخت قوت بگيرد و رشد بهتري داشته باشد. با هرس درخت، تقريباً نيمي از اندازه آن را مي‌کاهيد. بهترين زمان هرس، در زمستان و هنگام خواب زمستاني درخت است. شاخه‌هايي که روي شاخه‌هاي اصلي ميوه دهي رشد مي‌کنند و داراي زاويه کمتر از ?? درجه هستند نيز نياز به هرس دارند.

انواع هرس درخت انجير:

  • هرس بهره‌برداري
  • تشکيل درخت به شکل پابلند
  • هرس درخت انجير و تشکيل درخت به شکل بوته

https://alphanahal.ir/

کاشت نهال انجير

درخت انجير از جمله زيباترين و خارق العاده ترين درختان ميوه به شمار مي رود که شما مي توانيد علاوه بر برداشت انجير هاي خوشمزه و پر خاصيت از آن، به عنوان درخت زينتي در حياط خانه تان به کاشت و پرورش آن اقدام کنيد. اگر شما نيز در فکرتان خريد نهال ميوه و کاشت آن را مي پرورانيد و دوست داريد کم و کاستي از جانب شما براي توليد محصول با کيفيت و زياد صورت نگيرد، جهت آگاهي کامل از کاشت نهال انجير، شرايط کاشت نهال و زمان کاشت و… تا انتهاي مقاله با ما همراه باشيد.

ارتفاع درخت انجير از ? تا ?? متر متغيير مي باشد و بستگي به شرايط محيط کاشت آن دارد؛ تا کنون ??? گونه از انجير شناسايي شده و ميوه هاي رسيده از درخت در رنگ هاي سبز، زرد، بنفش و قهوه اي چيده مي شوند و به صورت ميوه يا بعدا پس از گذراندن مراحل خشک کردن به شکل خشکبار و با طعم هاي بي نظير مورد استفاده قرار مي گيرند.

برگ هاي درخت انجير پهن و منشعب بوده و شيرابه شيري رنگ با مزه تند و سوزان از آن در جريان است. اکنون در ادامه مطالب به نکات لازم در کاشت نهال انجير توجه شما را جلب مي کنم.

براي تکثير درخت انجير روش هاي مختلفي وجود دارد. اين روش ها در دو گروه تکثير جنسي و غير جنسي قرار ميگيرند. تکثير جنسي، زماني مورد استفاده قرار ميگيرد، که شما دانه هاي درشتي از ميوه انجير به دست آورده باشيد. به گونه اي که اين دانه ها زير دندان شما مشخص باشند. تکثير غيرجنسي هم به روش هاي مختلفي مانند پيوند، خواباندن شاخه، پاجوش و قلمه زدن تقسيم مي گردد. رايج ترين روش براي تکثير درخت انجير قلمه زدن است.

https://alphanahal.ir/fig-seedling/

انواع روش کاشت درخت انجير:

به‌صورت کلي، دو روش براي تکثير و کاشت درخت انجير، وجود دارد:

روش جنسي

روش غيرجنسي

از روش جنسي زماني مي‌توانيد استفاده کنيد که دانه‌هاي داخل ميوه به حدي بزرگ باشند که زير دندان مشخص شوند. در اين صورت مي‌توانيد با کاشت دانه‌ها، اقدام به کاشت و پرورش Fig tree، نماييد. روش غيرجنسي نيز به سه روش پيوند، خواباندن شانه، پاجوش و قلمه زدن انجام مي‌شود. در ادامه اين روش‌ها را بررسي مي‌کنيم.

کاشت درخت انجير به روش قلمه زدن:

قلمه زدن به دو روش مستقيم و کاشت نهال خزانه‌اي انجام مي‌شود. در روش مستقيم، شما بايد حفره‌اي به عمق يک و نيم متر و پهناي هفتاد سانتي‌متر ايجاد کرده و قلمه را در آن بکاريد. دقت کنيد که قلمه انتخاب شده بايد ضخامتي حدود سه سانتي‌متر داشته باشد و قد آن نيز حدوداً هفتاد سانتي‌متر باشد. حفره‌هايي که براي کاشت ايجاد مي‌کنيد بايد حدوداً ?0 متر از يکديگر فاصله داشته باشند تا مانع رشد يکديگر نشوند.

در روش قلمه زدن خزانه‌اي، قلمه‌هاي ?0 الي ?0 سانتي‌متري از درختان ? تا ? ساله جدا شده و به همان روش قلمه مستقيم کاشته مي‌شوند. حدود يک‌سال بعد، بهترين نهال‌ها را انتخاب کرده و آن‌ها را به مکان اصلي منتقل کنيد.

در نحوه کاشت مستقيم قلمه، ابتدا چاله هايي به عمق ? تا ?. ? متر و طول و عرض حدود ?? سانتيمتر تا يک متر حفره شده و در اسفند ماه تا ابتداي فروردين ماه، قلمه هاي ? يا ? ساله و يا مسن تر که ?? تا ?? سانتيمتر طول و ? تا ? سانتيمتر قطر دارند، تهيه شده و کاشته مي شوند. مسافت ها بين چاله ها بسته به قدرت نهايي درختان حاصله از ? تا ?? متر متغيير است.

کاشت نهال انجير با روش پاجوش:

اين روش کاشت درخت انجير؛ در زمستان بهتر جواب مي‌دهد. پس از رسيدن زمان مناسب، پاجوش‌ها را در حفره‌هايي که از قبل آماده کرده‌ايد بکاريد. براي کاشت بايد يک حفره دو متري ايجاد کرده، سپس يک و نيم متر از آن را با خاک پر کرده و شاخه را در آن بکاريد. اين کار به نهال انجير، کمک مي‌کند تا به‌سادگي ريشه‌هاي خود را در خاک ساکن کند.

درخت انجير معمولا زياد پاجوش مي‌دهند، بنابراين ميتوان از آنها در ازدياد درخت استفاده کرد. پاجوش‌ها را در بهمن و يا اسفند ماه در گودال‌هاي حفر شده قرار مي دهند، و اطراف آن را خاک مي‌ريزند. در اين روش تعدادي از شاخه‌ها را حذف کرده و فقط ? تا ? شاخه باقي مي‌گذارند. در مناطقي که کشت انجير به صورت آبي مي‌باشد، ابتدا گودالي به عمق ? متر حفر کرده و ?.? متر آن را با خاک پر مي‌کنند. سپس گودال را آب داده و نهال را داخل آن ميکارند.

خوب است بدانيد، ازدياد به‌وسيله قلمه به دليل مقاومت بهتر گياه حاصله در مقابل سرما، نسبت به پاجوش برتري دارد.

کاشت درخت انجير به روش خواباندن شاخه:

اين روش، شبيه به پاجوش است با اين تفاوت که شاخه از درخت جدا نمي‌شود و به همان شکل، خم شده و به زير خاک هدايت مي‌شود. با گذشت زمان، شاخه ريشه مي‌دهد و تبديل به درخت جديدي مي‌شود.

قلمه زدن درخت انجير چگونه صورت مي‌پذيرد؟

قبل از آموزش قلمه زدن درختان انجير، لازم است که با قوانين انتخاب قلمه آشنا باشيد:

  • درخت مادري که انتخاب مي‌کنيد بايد سالم، قوي و پربار باشد.
  • سرشاخه‌هاي 2 تا 3 ساله درخت را براي قلمه زدن انتخاب کنيد.
  • طول قلمه‌ها بايد حدود ?0 سانتي‌متر باشد.
  • قطر قلمه‌ها حداقل يک سانتي‌متر باشد.
  • قلمه‌هاي بخش انتهايي درخت انجير، بهتر از شاخه‌هاي وسطي و بالايي درخت هستند.

براي قلمه زدن و کاشت نهال انجير، شاخه را انتخاب کرده و با اندازه مناسب برش بزنيد. براي برش زدن حتماً از وسيله استفاده کنيد و شاخه را نشکنيد. شاخه‌هاي بريده‌شده را تا بهار سال آينده در دماي 0 تا ? درجه و رطوبت بالا نگهداري کنيد. در اين شرايط قلمه ريشه زده و آماده کاشت مي‌شود. پس از رسيدن بهار، قلمه‌ها را در جاي مناسب بکاريد و به آن رسيدگي کنيد. پس از گذشت يک سال، نهال آماده انتقال به‌جاي اصلي است.

کاشت زمان مناسب نهال انجير

يکي از مهم ترين نکات کاشت نهال آگاهي از زمان مناسب جهت کاشت نهال در دستيابي به رشد موثر آن محسوب مي شود. اوايل اسفند ماه و اولين نيمه فرودين ماه زمان بسيار خوبي است تا نسبت به کاشت نهال اقدام نماييد‌. در اين مواقع از سال نهال در دوره خواب قرار دارد و بارش باران بر عملکرد آن در آينده اثر بسيار مثبتي خواهد گذاشت.

شرايط مناسب کاشت و پرورش درخت انجير

کاشت درخت انجير مختص مناطق گرمسيري است. چون اين درخت در مناطق سرد امکان رشد و باروري چنداني ندارد. به همين خاطر بسياري از افراد پرورش درخت انجير را در محيط داخلي منزل امتحان مي کنند.

کاشت درخت انجير در گلدان امکان شباهت سازي براي رشد را فراهم مي کند. عده اي نيز کشت باغچه اي درخت انجير را ترجيح مي دهند اما در فصل زمستان پوشش مناسبي براي محافظت از سرما ايجاد مي کنند.

درجه حرارت

درخت انجير مخصوص مناطق نيمه گرمسيري بوده و نيازمند زمستان ملايم و تابستان گرم است. اين درخت به همان اندازه که در برابر گرما مقاوم است، در مقابل سرما مخصوصا در دوران جواني حساس ميباشد. بنابراين سرما يک عامل محدود کننده در کاشت اين درخت به حساب مي‌آيد. از لحاظ درجه حرارت، انجير در دماي حدود ?? تا ?? درجه به‌خوبي رشد مي‌کند. هرچند کاشت اين درخت در گستره وسيع‌ دمايي ميسر مي‌باشد، اما بايد بدانيد دماي بالاتر از ?? درجه کيفيت محصول را به طور محسوس کاهش مي‌دهد.

نور مورد نياز درخت انجير :

درخت انجير يک گياه نيمه گرمسيري است و در محيط پرنور کشت مي شود.اين درخت به تابش مستقيم نور خورشيد براي رشد و ثمر دهي نياز دارد.انجير زمستانهاي ملايم همراه با بارندگيهاي پراکنده و تابستانهاي گرم را بيشتر ترجيح مي دهد عليرغم اينکه انجير بومي نواحي نيمه بياباني است، درجه حرارتهاي پايين زمستان، بيشتر از گرماي بالاي تابستان کشت آن را محدود مي سازد، بطوري که درختان انجير گرماي شديد را بدون خسارت جدي به کيفيت ميوه تحمل مي کند.انجير مانند هر گياه خزان دار نيمه گرمسيري که به شرايط خشک آب و هوايي وابسته است تحت شرايط رطوبت نسبي پايين، تابش شديد نور خورشيد، درجه حرارت بالاي تابستانه (?? تا ?? درجه سانتيگراد در ماههاي تير و مرداد) و زمستانهاي ملايم به خوبي رشد مي کند. اگر پرورش درخت انجير را در محيط منزل و در گلدان انجام مي دهيد، اين گلدان را در محل مناسبي براي دريافت تابش روزانه قرار دهيد.

وضعيت بارندگي :

زماني که ?.? سانت از خاک انجير خشک شده باشد، زمان آبياري است. آبياري درخت انجير بايد به طور منظم انجام شود. اين درخت براي رشد به آب کافي نياز دارد. اگر با زرد شدن برگ هاي درخت انجير مواجه شديد، بايد ميزان آب دهي را افزايش دهيد.

اگر اين درختان به شکل ديمي کاشت شده اند، بايد ??? تا ??? ميلي متر بارش را از فصل پاييز تا ابتداي فصل بهار دريافت کنند. رطوبت نسبي کمتر از ??% براي درختان انجير بهتر است. زيرا رطوبت نسبي بالا، شيوع و آلودگي به اکثر بيماريهاي قارچي و نيز شکاف خوردن ميوه که در زمان رسيدن ميوه صورت ميگيرد را تشديد مي کند.

اگر بارندگي کاهش يابد، بهتر است کشت آبي را براي درخت انجير دنبال کنيد. در زمان لقاح درخت نبايد در معرض بارندگي باشد. چون محصول آن به شدت کم مي شود. ميوه انجير در بارندگي هاي کم و هواي خشک به شکل دم کوتاه و کوچک مي شود اما در هواي مرطوب به شکل بزرگ و دراز رويت مي گردد. اگر در محيط منزل اقدام به آبياري گلدان انجير مي کنيد، در هر بار آبياري ?.? ليتر براي آن در نظر بگيريد.

باد :

وزش باد يا بارندگي در طول انجام عمل بار دهي ممکن است با ايجاد اختلال در پرواز طبيعي زنبور انجير (Blostophaga) در انجام فعاليت گرده افشاني و تشکيل ميوه، وقفه و ممانعت ايجاد کند. با وجود اين، وزش نسيم ملايم در هنگام خشک شدن ميوه مناسب است. زيرا به رسيدن مطلوب ميوه ها کمک مي کند.

نياز سرمايي درخت انجير :

نياز سرمايي درختان انجير براي شکست رکود زمستاني از صفر تا مقدار کم گزارش شده است، سرماي مورد نياز براي شکستن استراحت انجير به قدري کم است که چند هفته هواي خنک براي آن کافي است بطوري که ??? تا ??? ساعت دماي کمتر از ? درجه سانتيگراد نياز سرمايي آن را بر طرف مي سازد.

وضعيت خاک :

خاک مناسب براي کاشت درخت انجير خاکي از شن نرم تا رس سخت را در بر مي گيرد اما در خاک هاي ليموني بهترين رشد و نمو را از خود نشان مي دهد. اين خاک از نظر اسيديته بايد بين ? تا ?.? باشد. مقاومت گياه انجير بالاست و در محيط هايي با خاک خشک و شور نيز کشت مي گردد.

آبياري:

هر چند درخت انجير قادر به رشد و توليد محصول در مناطق کم آب مي باشد اما کم آبي هميشه مانع اصلي بر رشد طبيعي آن به حساب مي آيد و ميزان بازده درخت را کاهش مي دهد؛ لذا آبياري فوري و زياد نهال انجير پس از کاشت به دليل تماس بهتر ريشه با آب و خاک جهت جذب مواد معدني براي شروع سريع تر رشد ضرورت دارد.

شايع‌ترين بيماري و آفات درخت انجير چه است:

پس از کاشت، درخت در بعضي شرايط ممکن است دچار آفت يا بيماري بشود. شايع‌ترين بيماري‌ها و آفات درخت انجير، عبارت‌اند از:

بيماري بلايت

بيماري سياهک

سفيدک سطحي

پوسيدگي طوقه و ريشه

پوسيدگي طوقه و ريشه

شپشک ستاره‌اي

کنه تارتن

مگس

مبارزه با آفات و بيماري هاي درخت انجير

مبارزه با آفات و بيماري‌ها نيز از اقدامات ضروري در کاشت و پرورش درخت انجير مي‌باشد.

مورچه اولين آفتي است که در بحث مراقبت از انجير مطرح مي‌شود. مورچه به دو طريق، به باغات انجير خسارت وارد مي‌کند. اولين مورد در زمان گرده‌افشاني ميباشد، بدين صورت که با شکار حشره پلاستوفاگا (عامل گرده‌افشاني)، باعث پائين آمدن ميزان گرده افشاني و در نهايت ريزش ميوه‌هاي تلقيح نشده مي‌شود.

مورد دوم نيز مربوط به زمان رسيدن و خشک شدن ميوه بوده، که با تغذيه از ميوه‌هاي رسيده و خشک باعث کاهش کيفيت و کميت محصول مي‌شود. مبارزه با مورچه ها، معمولا به روش سنتي و با ريختن سم به دور تنه درخت و لانه مورچه انجام مي‌شود.

از ديگر آفات مهم انجير، شب‌پره هندي، پروانه برگ‌خوار، سوسک شاخک‌بلند، مگس ميوه انجير، مگس سرکه و کته تار عنکبوتي مي‌باشد، که مبارزه با آنها از طريق سموم مختلف امکان‌پذير است.

مهمترين بيماري‌هاي انجير نيز، شامل «شانکر يا خشکيدگي شاخه انجير»، «ترشيدگي ميوه انجير» و بيماري «موزائيک انجير» مي‌باشد.

چند نوع هرس داريم و هرس درخت انجير چگونه انجام مي‌شود؟

زماني که شاخه‌ هاي آسيب‌ ديده و داراي بيماري بر روي درخت ديده مي‌شود، درخت نياز به هرس دارد. گاهي اوقات هرس درخت براي اين انجام مي‌شود که درخت قوت بگيرد و رشد بهتري داشته باشد. با هرس درخت، تقريباً نيمي از اندازه آن را مي‌کاهيد. بهترين زمان هرس، در زمستان و هنگام خواب زمستاني درخت است. شاخه‌هايي که روي شاخه‌هاي اصلي ميوه دهي رشد مي‌کنند و داراي زاويه کمتر از ?? درجه هستند نيز نياز به هرس دارند.

انواع هرس درخت انجير:

  • هرس بهره‌برداري
  • تشکيل درخت به شکل پابلند
  • هرس درخت انجير و تشکيل درخت به شکل بوته

https://alphanahal.ir/

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 61
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 11
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 27
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 84
  • بازدید سال : 300
  • بازدید کلی : 2269
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی