loading...

اینترنت بلاگ

بازدید : 67
يکشنبه 16 آبان 1400 زمان : 14:23

پايتون را از کجا ياد بگيريم ؟‌

دوره ي آموزش کامل زبان قدرتمند پايتون توسط مهندس نيک زاد تهيه شده است و با کيفيت عالي در بخش فروشگاه وب سايت آواسام قرار گرفته است.

اين دوره ي آموزشي يکي از بهترين دوره هاي آموزشي زبان برنامه نويسي پايتون به زبان فارسي است.

در اين دوره ي آموزشي پايتون از صفر شروع ميشود و مباحث اصلي و پايه اي زبان پايتون تدريس ميگردد.

6_q6e4.png

آيا ميدانستيد که پايتون يکي از قوي ترين و محبوب ترين زبان هاي برنامه نويسي جهان است که در هر کشوري از جهان بازار کار عالي دارد ؟

پس اگر يک برنامه نويس هستيد يا قصد داريد يک برنامه نويس شويد ، بايد پايتون را ياد بگيريد تا بتوانيد در بازار کار حرفي براي گفتن داشته باشيد.

اکثر استارتاپ ها به دليل پرفرمنس بهتر و همچنين هزينه هاي کمتر از زبان پايتون جهت پياده سازي استارتاپ هاي خود استفاده ميکنند.

پايتون يک زبان برنامه نويسي رايگان و متن باز است.

در اين آموزش فارسي که براي اولين بار در اين کيفيت به زبان فارسي توليد شده است بسياري از نکات مهم پايتون به شما منتقل ميشود.

در اين دوره ي آموزشي علاوه بر اينکه مباحث اصلي خود زبان پايتون را ياد ميگيريد شما به درک درستي از برنامه نويسي نيز پي خواهيد برد که همين مسئله باعث ساده تر شدن يادگيري زبان هاي ديگر ميشود و همچنين اصول برنامه نويسي و نحوه ي کار کردن زبان ها را ياد خواهيد گرفت.

پايتون شي گراست و در اين آموزش نيز به مباحث جالب و شيريني درباره ي آموزش شي گرايي در پايتون پرداخته خواهد شد.

?

پايتون چيست؟

پايتون چيست : امروزه تعداد زبان هاي برنامه نويسي بسيار زياد است و هر کدام کاربردهاي مختلفي دارند. هر کدام از اين زبان‌ها مزايا و معايب خودشان را دارند. يکي از زبان‌ هاي برنامه نويسي مطرح بين برنامه نويسان پايتون است که روز به روز به ميزان محبوبيت آن اضافه مي شود. از اين زبان برنامه نويسي براي انجام کارهايي زيادي از جمله برنامه نويسي هوش مصنوعي، توسعه وب، ساخت اپليکيشن هاي موبايل و دسکتاپ استفاده مي شود. اگر براي شروع آموزش پايتون و انتخاب آن با شک، ترديد و سوالات زيادي در حال دست و پنجه نرم کردن هستيد، ادامه اين مطلب را از دست ندهيد تا بدانيد زبان برنامه نويسي پايتون چيست و چه کارهايي را مي تواند انجام دهد. همچنين اگر تجربه برنامه نويسي با متلب و انجام پروژه متلب را داريد مي توانيد مقاله مقايسه متلب و پايتون را مطالعه کنيد.

پايتون يک زبان برنامه نويسي سطح بالا تفسير شده براي برنامه نويسي عمومي است. اين زبان داراي يک فلسفه طراحي است که بر خواندن کد، به خصوص با استفاده از فضاي خالي مهم استوار است. Python داراي يک سيستم نوع پويا و مديريت حافظه خودکار است و پارادايم هاي چندگانه برنامه نويسي را پشتيباني مي کند. مفسر پايتون براي بسياري از سيستم عامل ها در دسترس است.

به بيان فني، «پايتون» (Python) يک زبان برنامه‌نويسي «شي‌گرا» (Object-Oriented) و «سطح بالا» (High-Level) با «معناشناسي» (Semantic) پوياي يکپارچه شده براي وب و ساخت و توسعه «نرم‌افزارهاي کاربردي» (Application software) است. اين زبان برنامه‌نويسي در زمينه «توسعه سريع نرم‌افزارهاي کاربردي» (Rapid Application Development) داراي جذابيت بالايي محسوب مي‌شود زيرا داراي «انواع پويا» (Dynamic Types) و «انقياددهنده پويا» (Dynamic Binding) است.

پايتون، زبان برنامه‌نويسي نسبتا ساده‌اي محسوب مي‌شود که يادگيري آن به دليل دارا بودن «نحو» يکتايي که بر قابليت خوانايي تمرکز و تاکيد دارد آسان است. خواندن و ترجمه کدهاي نوشته شده به زبان برنامه‌نويسي پايتون نسبت به ديگر زبان‌ها براي «توسعه‌دهندگان» (Developers) ساده‌تر محسوب مي‌شود. اين موضوع به نوبه خود هزينه‌هاي نگهداري و توسعه برنامه‌هاي نوشته شده به اين زبان را کاهش مي‌دهد زيرا امکان همکاري تيم‌ها بدون مواجهه با موانع زباني و وجود تجربيات کاري متفاوت در ميان اعضاي تيم را به دست مي‌دهد.

علاوه بر اين، پايتون از «ماژول‌ها» (modules) و «بسته‌ها» (packages) استفاده مي‌کند، بدين معنا که برنامه‌هاي اين زبان قابل طراحي به سبک «ماژولار» (modular) هستند و کدهاي نوشته شده در يک پروژه در پروژه‌هاي گوناگون ديگر نيز قابل استفاده مجدد محسوب مي‌شوند. هنگامي که کاربري ماژول يا بسته مورد نياز خود را توسعه داد، خودش يا ديگر علاقمندان (در صورتي که کد در اختيار عموم قرار بگيرد) مي‌توانند آن را براي استفاده در ديگر پروژه‌ها گسترش دهند. «ايمپورت» (Import) و «اکسپورت» (Export) کردن اين ماژول‌ها نيز کار آساني است.

پايتون چيست و چگونه به‌وجود آمد؟

زبان برنامه‌نويسي پايتون در سال ???? ميلادي توسط يک برنامه‌نويس هلندي به‌نام خيدو فان روسوم (Guido van Rossum) ايجاد شد، اين زبان با قابليت‌هاي فراوان و شگفت‌انگيزي که دارد تحولي در دنياي برنامه‌نويسي به‌وجود آورده است، از توسعه‌ي برنامه‌هاي تحت وب گرفته تا ايجاد بازي‌هاي رايانه‌اي!

در سال‌هاي اخير، پايتون مورد توجه بسياري از برنامه‌نويسان بوده و روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده مي‌شود، هرچند هنوز در ايران هنوز جايگاه خود را پيدا نکرده است، ولي مي‌توان آينده‌‌‌ي روشني براي آن تصور کرد، زيرا کاربردهاي فراواني داشته و در برنامه‌نويسي بسياري از وبسايت‌هاي معتبر مورد استفاده قرار گرفته است.

پايتون يک زبان اسکريپتي است که کدهاي آن در پلتفرم هاي لينوکس، ويندوز، مکينتاش، سيستم عامل‌هاي موبايل و حتي پلي‌استيشن قابل اجراست و به‌دليل قابليت‌هاي فراواني که دارد، به يکي از زبان‌هاي مورد علاقه‌ي برنامه‌نويسان وب تبديل شده و شرکت‌هاي بزرگي مثل گوگل، ياهو، اينستاگرام، ناسا، يوتيوب و… در سطح بالايي در حال استفاده از آن هستند.

زبان برنامه نويسي پايتون چه ويژگي هايي دارد؟

اولين و مهمترين ويژگي اين زبان «سادگي و آساني» آن مي باشد. اين ويژگي آموزش پايتون را به يکي از بهترين گزينه ها براي انتخاب کساني تبديل کرده است که قصد دارند براي اولين بار به آموزش برنامه نويسي بپردازند پايتون را خيلي سريع مي توانيد ياد بگيريد و به سرعت کدنويسي را با آن شروع کنيد. اما اشتباه نکنيد، سادگي پايتون به معناي ضعيف بودن آن نيست، بلکه python يک زبان برنامه نويسي مفسري، چندمنظوره و سطح بالاست که از شي گرايي و برنامه نويسي ساختار يافته به طور کامل پشتيباني مي کند.

از اين زبان برنامه نويسي به طور گسترده در دنيا استفاده مي‌شود و براي آن فرقي نمي کند که هدف شما از استفاده آن ايجاد وب اپليکيشن و برنامه نويسي دسکتاپ است و يا حتي برنامه نويسي هوش مصنوعي و يادگيري ماشيني، اين زبان به بهترين نحو از عهده تمام آن ها بر خواهد آمد و به ‌جرات مي‌توان ادعا کرد که در ديگر زمينه هاي برنامه‌ نويسي شما را تنها نخواهد گذاشت. براي اينکه بدانيد که مهمترين ويژگي‌هاي پايتون چيست که آن را به چنين زبان قدرتمندي تبديل کرده است، بايد با ساختار آن آشنا شويد.

پايتون زباني قدرتمند و منعطف است که ساختاري بسيار منظم و کدنويسي در آن بسيار راحت است. اين زبان برنامه نويسي تمرکز زيادي روي خوانايي کدها دارد، به طوري که هر کسي مي‌تواند به راحتي کدهاي اين زبان را بخواند و با آن ارتباط برقرار کند. همانطور که اشاره شد، پايتون از انواع روش‌هاي برنامه نويسي مثل پروسه‌اي، تابعي و البته شيء گرايي پشتيباني مي‌کند. همين مورد باعث شده که در پروژه‌هاي بزرگ و حساس روي پايتون حساب باز کنند.

مفسري بودن اين زبان يعني کدهاي پايتون خط به خط توسط مفسر ترجمه مي‌شوند. مفسر پايتون براي سيستم عامل هاي مختلف وجود دارد. وظيفه اين مفسر تبديل کدهاي پايتون به زبان ماشين و سپس اجراي آن ها است. بسياري از توزيع‌هاي لينوکس به طور پيشفرض پايتون و مفسر آن را دارند و شما بدون نياز به انجام هيچ اقدامي مي‌توانيد کدنويسي را در اين سيستم عامل شروع کنيد. همچنين فايل نصبي نسخه ويندوز و سيستم عامل مک‌ هم از سايت پايتون قابل دانلود است.

هر نرم افزار يا ابزار جديد که معرفي مي‌شود، براي انتشار از يک پروانه يا مجوز (License) استفاده مي‌کند. اين مجوزها ماهيت برنامه را مشخص مي‌کنند و به بقيه نشان مي‌دهند که چطور بايد از نرم افزار استفاده کرد. مثلا نرم افزارهاي آزاد ? سطح آزادي را به برنامه نويس تضمين مي‌دهند و لايسنس GPL اين چهار سطح را در خود جا داده است. ? سطح آزادي که نرم افزارهاي آزاد بايد از آن پيروي کنند عبارتند از:

  1. کاربران بتوانند نرم افزار را به هر منظوري استفاده کنند.
  2. کابران بتوانند نرم افزار را تغيير دهند و به سورس کد برنامه دسترسي داشته باشند.
  3. کاربران بتوانند يک نسخه از نرم افزار را بازنشر کنند.
  4. ديگر کاربران بتوانند نسخه‌هاي بازنشر شده را ويرايش کرده و دوباره انتشار دهند.

پايتون تحت پروانه اختصاصي خودش به نام PSFL يا Python Software Foundation License منتشر مي‌شود. اين مجوز کاملا مشابه مجوز GPL است، اما در بند چهارم سخت‌گيري کمتري براي بازنشر نرم افزارها در نظر گرفته است. به همين دليل توسعه دهندگان به راحتي براي اين زبان کتابخانه هاي زيادي طراحي کرده اند و به لطف آن‌ها پايتون کتابخانه‌هاي مشهوري دارد که در توسعه و پيشرفت آن نقش مهمي ايفا کردند. اين کتابخانه‌ها بودند که پايتون را محبوب‌تر کرده و پاي اين زبان را به حوزه‌هاي مختلفي مثل طراحي سايت، طراحي اپليکيشن، هوش مصنوعي و داده کاوي باز کردند.

مزاياي پايتون چيست؟

من براي يادگيري زبان پايتون از دوره ي آموزش جامع پايتون سايت آواسام استفاده کردم و پيشنهاد ميکنم بسيار عالي بود.

  • حضور ماژول هاي شخص ثالث
    Python (PyPI) شامل چندين ماژول شخص ثالث است که باعث مي شود Python بتواند با بسياري از زبان ها و سيستم عامل هاي ديگر ارتباط برقرار کند.
  • کتابخانه هاي پشتيباني گسترده:
    پايتون کتابخانه استاندارد بزرگي را ارائه مي دهد که شامل موضوعات مختلف مانند پروتکل اينترنت ، عمليات رشته ، ابزارها و سرويس هاي وب و رابط هاي سيستم عامل است. بسياري از کارهاي برنامه نويسي پر کاربرد قبلاً در کتابخانه استاندارد نگاشته شده اند که باعث مي شود طول کد به طور قابل توجهي کاهش داده شود.
  • منبع باز:
    زبان پايتون تحت مجوز OSI تأييد شده است که استفاده و توزيع آن را آزاد مي کند ، از جمله براي اهداف تجاري. علاوه بر اين ، توسعه آن توسط جامعه اي انجام مي شود که از طريق ميزباني کنفرانس ها، براي کد آن همکاري مي کنند و ماژول هاي بي شماري را براي توسعه آن فراهم مي کنند.
  • يادگيري سريع و آسان:
    ، پايگاه گسترده کاربران و توسعه دهندگان فعال باعث شده است تا يک بانک منابع اينترنتي غني براي ترغيب توسعه و ادامه پذيرش زبان ايجاد شود.
  • ساختار داده هاي کاربر پسند: :
    پايتون داراي ساختار داخلي داده ها و فرهنگ نامه ها است که مي تواند براي ساخت سريع داده هاي زمان اجرا سريع استفاده شود.
  • بهره وري و سرعت:
    پايتون داراي طراحي شي گرا تميز است ، قابليت هاي کنترل پيشرفته يک فرايند را فراهم مي کند ، و توانايي هاي ادغام و پردازش متن دارد ، که همه اينها به افزايش سرعت و بهره وري آن کمک مي کند. پايتون گزينه اي مناسب براي ساخت برنامه هاي پيچيده داراي چند پروتکل تحت شبکه محسوب مي شود.

معايب پايتون چيست؟

  • سرعت:
    پايتون کندتر از C يا C ++ است. پايتون يک زبان سطح بالا است ، برخلاف C يا C ++ به سخت افزار نزديک نيست.
  • توسعه موبايل:
    پايتون يک زبان خيلي خوب براي توسعه موبايل نيست. اين يک زبان ضعيف براي محاسبات موبايل است. به همين دليل است که برنامه هاي اندکي در تلفن هاي همراه مانند Carbonnelle در آن ساخته شده اند.
  • مصرف حافظه:
    پايتون براي کارهاي فشرده حافظه گزينه مناسبي نيست. به دليل انعطاف پذيري انواع داده ها ، مصرف ميزان حافظه پايتون نيز زياد است.
  • دسترسي به پايگاه داده:
    پايتون با دسترسي به بانک اطلاعات محدوديت هايي دارد. در مقايسه با فن آوري هاي رايج مانند JDBC و ODBC ، لايه دسترسي به پايگاه داده Python کمي توسعه نيافته و بدوي است.
  • خطاهاي زمان اجرا:
    برنامه نويسان پايتون در زمينه طراحي زبان چندين موضوع را ذکر کردند. از آنجا که اين زبان به صورت پويا تايپ مي شود ، به آزمايش بيشتري نياز دارد و داراي خطاهايي است که فقط در زمان اجرا نشان مي دهد.

دوره ي آموزش فارسي زبان برنامه نويسي پايتون

پايتون را از کجا ياد بگيريم ؟‌

دوره ي آموزش کامل زبان قدرتمند پايتون توسط مهندس نيک زاد تهيه شده است و با کيفيت عالي در بخش فروشگاه وب سايت آواسام قرار گرفته است.

اين دوره ي آموزشي يکي از بهترين دوره هاي آموزشي زبان برنامه نويسي پايتون به زبان فارسي است.

در اين دوره ي آموزشي پايتون از صفر شروع ميشود و مباحث اصلي و پايه اي زبان پايتون تدريس ميگردد.

6_q6e4.png

آيا ميدانستيد که پايتون يکي از قوي ترين و محبوب ترين زبان هاي برنامه نويسي جهان است که در هر کشوري از جهان بازار کار عالي دارد ؟

پس اگر يک برنامه نويس هستيد يا قصد داريد يک برنامه نويس شويد ، بايد پايتون را ياد بگيريد تا بتوانيد در بازار کار حرفي براي گفتن داشته باشيد.

اکثر استارتاپ ها به دليل پرفرمنس بهتر و همچنين هزينه هاي کمتر از زبان پايتون جهت پياده سازي استارتاپ هاي خود استفاده ميکنند.

پايتون يک زبان برنامه نويسي رايگان و متن باز است.

در اين آموزش فارسي که براي اولين بار در اين کيفيت به زبان فارسي توليد شده است بسياري از نکات مهم پايتون به شما منتقل ميشود.

در اين دوره ي آموزشي علاوه بر اينکه مباحث اصلي خود زبان پايتون را ياد ميگيريد شما به درک درستي از برنامه نويسي نيز پي خواهيد برد که همين مسئله باعث ساده تر شدن يادگيري زبان هاي ديگر ميشود و همچنين اصول برنامه نويسي و نحوه ي کار کردن زبان ها را ياد خواهيد گرفت.

پايتون شي گراست و در اين آموزش نيز به مباحث جالب و شيريني درباره ي آموزش شي گرايي در پايتون پرداخته خواهد شد.

?

پايتون چيست؟

پايتون چيست : امروزه تعداد زبان هاي برنامه نويسي بسيار زياد است و هر کدام کاربردهاي مختلفي دارند. هر کدام از اين زبان‌ها مزايا و معايب خودشان را دارند. يکي از زبان‌ هاي برنامه نويسي مطرح بين برنامه نويسان پايتون است که روز به روز به ميزان محبوبيت آن اضافه مي شود. از اين زبان برنامه نويسي براي انجام کارهايي زيادي از جمله برنامه نويسي هوش مصنوعي، توسعه وب، ساخت اپليکيشن هاي موبايل و دسکتاپ استفاده مي شود. اگر براي شروع آموزش پايتون و انتخاب آن با شک، ترديد و سوالات زيادي در حال دست و پنجه نرم کردن هستيد، ادامه اين مطلب را از دست ندهيد تا بدانيد زبان برنامه نويسي پايتون چيست و چه کارهايي را مي تواند انجام دهد. همچنين اگر تجربه برنامه نويسي با متلب و انجام پروژه متلب را داريد مي توانيد مقاله مقايسه متلب و پايتون را مطالعه کنيد.

پايتون يک زبان برنامه نويسي سطح بالا تفسير شده براي برنامه نويسي عمومي است. اين زبان داراي يک فلسفه طراحي است که بر خواندن کد، به خصوص با استفاده از فضاي خالي مهم استوار است. Python داراي يک سيستم نوع پويا و مديريت حافظه خودکار است و پارادايم هاي چندگانه برنامه نويسي را پشتيباني مي کند. مفسر پايتون براي بسياري از سيستم عامل ها در دسترس است.

به بيان فني، «پايتون» (Python) يک زبان برنامه‌نويسي «شي‌گرا» (Object-Oriented) و «سطح بالا» (High-Level) با «معناشناسي» (Semantic) پوياي يکپارچه شده براي وب و ساخت و توسعه «نرم‌افزارهاي کاربردي» (Application software) است. اين زبان برنامه‌نويسي در زمينه «توسعه سريع نرم‌افزارهاي کاربردي» (Rapid Application Development) داراي جذابيت بالايي محسوب مي‌شود زيرا داراي «انواع پويا» (Dynamic Types) و «انقياددهنده پويا» (Dynamic Binding) است.

پايتون، زبان برنامه‌نويسي نسبتا ساده‌اي محسوب مي‌شود که يادگيري آن به دليل دارا بودن «نحو» يکتايي که بر قابليت خوانايي تمرکز و تاکيد دارد آسان است. خواندن و ترجمه کدهاي نوشته شده به زبان برنامه‌نويسي پايتون نسبت به ديگر زبان‌ها براي «توسعه‌دهندگان» (Developers) ساده‌تر محسوب مي‌شود. اين موضوع به نوبه خود هزينه‌هاي نگهداري و توسعه برنامه‌هاي نوشته شده به اين زبان را کاهش مي‌دهد زيرا امکان همکاري تيم‌ها بدون مواجهه با موانع زباني و وجود تجربيات کاري متفاوت در ميان اعضاي تيم را به دست مي‌دهد.

علاوه بر اين، پايتون از «ماژول‌ها» (modules) و «بسته‌ها» (packages) استفاده مي‌کند، بدين معنا که برنامه‌هاي اين زبان قابل طراحي به سبک «ماژولار» (modular) هستند و کدهاي نوشته شده در يک پروژه در پروژه‌هاي گوناگون ديگر نيز قابل استفاده مجدد محسوب مي‌شوند. هنگامي که کاربري ماژول يا بسته مورد نياز خود را توسعه داد، خودش يا ديگر علاقمندان (در صورتي که کد در اختيار عموم قرار بگيرد) مي‌توانند آن را براي استفاده در ديگر پروژه‌ها گسترش دهند. «ايمپورت» (Import) و «اکسپورت» (Export) کردن اين ماژول‌ها نيز کار آساني است.

پايتون چيست و چگونه به‌وجود آمد؟

زبان برنامه‌نويسي پايتون در سال ???? ميلادي توسط يک برنامه‌نويس هلندي به‌نام خيدو فان روسوم (Guido van Rossum) ايجاد شد، اين زبان با قابليت‌هاي فراوان و شگفت‌انگيزي که دارد تحولي در دنياي برنامه‌نويسي به‌وجود آورده است، از توسعه‌ي برنامه‌هاي تحت وب گرفته تا ايجاد بازي‌هاي رايانه‌اي!

در سال‌هاي اخير، پايتون مورد توجه بسياري از برنامه‌نويسان بوده و روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده مي‌شود، هرچند هنوز در ايران هنوز جايگاه خود را پيدا نکرده است، ولي مي‌توان آينده‌‌‌ي روشني براي آن تصور کرد، زيرا کاربردهاي فراواني داشته و در برنامه‌نويسي بسياري از وبسايت‌هاي معتبر مورد استفاده قرار گرفته است.

پايتون يک زبان اسکريپتي است که کدهاي آن در پلتفرم هاي لينوکس، ويندوز، مکينتاش، سيستم عامل‌هاي موبايل و حتي پلي‌استيشن قابل اجراست و به‌دليل قابليت‌هاي فراواني که دارد، به يکي از زبان‌هاي مورد علاقه‌ي برنامه‌نويسان وب تبديل شده و شرکت‌هاي بزرگي مثل گوگل، ياهو، اينستاگرام، ناسا، يوتيوب و… در سطح بالايي در حال استفاده از آن هستند.

زبان برنامه نويسي پايتون چه ويژگي هايي دارد؟

اولين و مهمترين ويژگي اين زبان «سادگي و آساني» آن مي باشد. اين ويژگي آموزش پايتون را به يکي از بهترين گزينه ها براي انتخاب کساني تبديل کرده است که قصد دارند براي اولين بار به آموزش برنامه نويسي بپردازند پايتون را خيلي سريع مي توانيد ياد بگيريد و به سرعت کدنويسي را با آن شروع کنيد. اما اشتباه نکنيد، سادگي پايتون به معناي ضعيف بودن آن نيست، بلکه python يک زبان برنامه نويسي مفسري، چندمنظوره و سطح بالاست که از شي گرايي و برنامه نويسي ساختار يافته به طور کامل پشتيباني مي کند.

از اين زبان برنامه نويسي به طور گسترده در دنيا استفاده مي‌شود و براي آن فرقي نمي کند که هدف شما از استفاده آن ايجاد وب اپليکيشن و برنامه نويسي دسکتاپ است و يا حتي برنامه نويسي هوش مصنوعي و يادگيري ماشيني، اين زبان به بهترين نحو از عهده تمام آن ها بر خواهد آمد و به ‌جرات مي‌توان ادعا کرد که در ديگر زمينه هاي برنامه‌ نويسي شما را تنها نخواهد گذاشت. براي اينکه بدانيد که مهمترين ويژگي‌هاي پايتون چيست که آن را به چنين زبان قدرتمندي تبديل کرده است، بايد با ساختار آن آشنا شويد.

پايتون زباني قدرتمند و منعطف است که ساختاري بسيار منظم و کدنويسي در آن بسيار راحت است. اين زبان برنامه نويسي تمرکز زيادي روي خوانايي کدها دارد، به طوري که هر کسي مي‌تواند به راحتي کدهاي اين زبان را بخواند و با آن ارتباط برقرار کند. همانطور که اشاره شد، پايتون از انواع روش‌هاي برنامه نويسي مثل پروسه‌اي، تابعي و البته شيء گرايي پشتيباني مي‌کند. همين مورد باعث شده که در پروژه‌هاي بزرگ و حساس روي پايتون حساب باز کنند.

مفسري بودن اين زبان يعني کدهاي پايتون خط به خط توسط مفسر ترجمه مي‌شوند. مفسر پايتون براي سيستم عامل هاي مختلف وجود دارد. وظيفه اين مفسر تبديل کدهاي پايتون به زبان ماشين و سپس اجراي آن ها است. بسياري از توزيع‌هاي لينوکس به طور پيشفرض پايتون و مفسر آن را دارند و شما بدون نياز به انجام هيچ اقدامي مي‌توانيد کدنويسي را در اين سيستم عامل شروع کنيد. همچنين فايل نصبي نسخه ويندوز و سيستم عامل مک‌ هم از سايت پايتون قابل دانلود است.

هر نرم افزار يا ابزار جديد که معرفي مي‌شود، براي انتشار از يک پروانه يا مجوز (License) استفاده مي‌کند. اين مجوزها ماهيت برنامه را مشخص مي‌کنند و به بقيه نشان مي‌دهند که چطور بايد از نرم افزار استفاده کرد. مثلا نرم افزارهاي آزاد ? سطح آزادي را به برنامه نويس تضمين مي‌دهند و لايسنس GPL اين چهار سطح را در خود جا داده است. ? سطح آزادي که نرم افزارهاي آزاد بايد از آن پيروي کنند عبارتند از:

  1. کاربران بتوانند نرم افزار را به هر منظوري استفاده کنند.
  2. کابران بتوانند نرم افزار را تغيير دهند و به سورس کد برنامه دسترسي داشته باشند.
  3. کاربران بتوانند يک نسخه از نرم افزار را بازنشر کنند.
  4. ديگر کاربران بتوانند نسخه‌هاي بازنشر شده را ويرايش کرده و دوباره انتشار دهند.

پايتون تحت پروانه اختصاصي خودش به نام PSFL يا Python Software Foundation License منتشر مي‌شود. اين مجوز کاملا مشابه مجوز GPL است، اما در بند چهارم سخت‌گيري کمتري براي بازنشر نرم افزارها در نظر گرفته است. به همين دليل توسعه دهندگان به راحتي براي اين زبان کتابخانه هاي زيادي طراحي کرده اند و به لطف آن‌ها پايتون کتابخانه‌هاي مشهوري دارد که در توسعه و پيشرفت آن نقش مهمي ايفا کردند. اين کتابخانه‌ها بودند که پايتون را محبوب‌تر کرده و پاي اين زبان را به حوزه‌هاي مختلفي مثل طراحي سايت، طراحي اپليکيشن، هوش مصنوعي و داده کاوي باز کردند.

مزاياي پايتون چيست؟

من براي يادگيري زبان پايتون از دوره ي آموزش جامع پايتون سايت آواسام استفاده کردم و پيشنهاد ميکنم بسيار عالي بود.

  • حضور ماژول هاي شخص ثالث
    Python (PyPI) شامل چندين ماژول شخص ثالث است که باعث مي شود Python بتواند با بسياري از زبان ها و سيستم عامل هاي ديگر ارتباط برقرار کند.
  • کتابخانه هاي پشتيباني گسترده:
    پايتون کتابخانه استاندارد بزرگي را ارائه مي دهد که شامل موضوعات مختلف مانند پروتکل اينترنت ، عمليات رشته ، ابزارها و سرويس هاي وب و رابط هاي سيستم عامل است. بسياري از کارهاي برنامه نويسي پر کاربرد قبلاً در کتابخانه استاندارد نگاشته شده اند که باعث مي شود طول کد به طور قابل توجهي کاهش داده شود.
  • منبع باز:
    زبان پايتون تحت مجوز OSI تأييد شده است که استفاده و توزيع آن را آزاد مي کند ، از جمله براي اهداف تجاري. علاوه بر اين ، توسعه آن توسط جامعه اي انجام مي شود که از طريق ميزباني کنفرانس ها، براي کد آن همکاري مي کنند و ماژول هاي بي شماري را براي توسعه آن فراهم مي کنند.
  • يادگيري سريع و آسان:
    ، پايگاه گسترده کاربران و توسعه دهندگان فعال باعث شده است تا يک بانک منابع اينترنتي غني براي ترغيب توسعه و ادامه پذيرش زبان ايجاد شود.
  • ساختار داده هاي کاربر پسند: :
    پايتون داراي ساختار داخلي داده ها و فرهنگ نامه ها است که مي تواند براي ساخت سريع داده هاي زمان اجرا سريع استفاده شود.
  • بهره وري و سرعت:
    پايتون داراي طراحي شي گرا تميز است ، قابليت هاي کنترل پيشرفته يک فرايند را فراهم مي کند ، و توانايي هاي ادغام و پردازش متن دارد ، که همه اينها به افزايش سرعت و بهره وري آن کمک مي کند. پايتون گزينه اي مناسب براي ساخت برنامه هاي پيچيده داراي چند پروتکل تحت شبکه محسوب مي شود.

معايب پايتون چيست؟

  • سرعت:
    پايتون کندتر از C يا C ++ است. پايتون يک زبان سطح بالا است ، برخلاف C يا C ++ به سخت افزار نزديک نيست.
  • توسعه موبايل:
    پايتون يک زبان خيلي خوب براي توسعه موبايل نيست. اين يک زبان ضعيف براي محاسبات موبايل است. به همين دليل است که برنامه هاي اندکي در تلفن هاي همراه مانند Carbonnelle در آن ساخته شده اند.
  • مصرف حافظه:
    پايتون براي کارهاي فشرده حافظه گزينه مناسبي نيست. به دليل انعطاف پذيري انواع داده ها ، مصرف ميزان حافظه پايتون نيز زياد است.
  • دسترسي به پايگاه داده:
    پايتون با دسترسي به بانک اطلاعات محدوديت هايي دارد. در مقايسه با فن آوري هاي رايج مانند JDBC و ODBC ، لايه دسترسي به پايگاه داده Python کمي توسعه نيافته و بدوي است.
  • خطاهاي زمان اجرا:
    برنامه نويسان پايتون در زمينه طراحي زبان چندين موضوع را ذکر کردند. از آنجا که اين زبان به صورت پويا تايپ مي شود ، به آزمايش بيشتري نياز دارد و داراي خطاهايي است که فقط در زمان اجرا نشان مي دهد.

دوره ي آموزش فارسي زبان برنامه نويسي پايتون

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 61
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 14
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 13
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 37
  • بازدید ماه : 59
  • بازدید سال : 275
  • بازدید کلی : 2244
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی